Dlaczego warto jeść płatki owsiane?

Platki

Płatki owsiane są źródłem witamin i składników mineralnych. Mają wiele wspaniałych właściwości. Coraz częściej są wykorzystywane w różnych przepisach. Zjedzone z rana dostarczą nam wiele energii, a ciepła owsianka świetnie rozgrzeje. Idealnie nadają się na śniadanie na słodko z owocami, na wodzie lub mleku. Możemy z nich zrobić ciasta, muffinki, batony, placki i wiele innych. Są tanie, ogólnodostępne i zdrowe.

Płatki owsiane – właściwości:

  • zawierają węglowodany, które mają złożoną strukturę, dzięki której uwalniają energię stopniowo i powoli w odróżnieniu od gotowych słodkich płatków śniadaniowych,
  • dostarczają do organizmu błonnik pokarmowy, dzięki któremu dłużej czujemy się najedzeni,
  • korzystnie wpływają na układ pokarmowy i wspomagają proces trawienia,
  • pomagają w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cukru we krwi,
  • zawierają witaminę B, która wspomaga pamięć i koncentrację oraz łagodzi nerwy i napięcie,
  • posiadają witaminę E, która wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych i ochrania komórki przed utleniaczami,
  • płatki owsiane dostarczają nam siły i ułatwiają myślenie,
  • są źródłem białka roślinnego i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które bronią układ krążenia przed chorobami,
  • dostarczają do organizmu żelazo, które zapobiega anemii,
  • zawierają magnez, który wspomaga układ nerwowy,
  • cynk wzmacnia włosy i paznokcie oraz chroni przed problemami skórnymi,
  • dostarczają potas, który wspomaga mięśnie,
  • obniżają poziom cholesterolu we krwi,
  • płatki owsiane mają mało kalorii, są więc doskonałe dla osób, które się odchudzają i dbają o figurę. 60 g płatków owsianych, to niecałe 230 kcal (to taka moja porcja śniadaniowa),
  • wspomagają pracę jelit.

Rodzaje płatków owsianych

Na rynku dostępne są płatki owsiane błyskawiczne, górskie i zwykłe. Różnica między tymi płatkami polega na stopniu ich przetworzeniu, co wpływa na wartość indeksu glikemicznego.

Płatki owsiane błyskawiczne – otrzymuje się w wyniku krojenia całych płatków i poddaje się je obróbce technologicznej. Ten rodzaj płatków jest najbardziej przetworzony i ma trochę większe IG, co z kolei wpływa na szybszy wzrost cukru we krwi po ich spożyciu. Są za to najbardziej lekkostrawne.

Płatki owsiane górskie – są w mniejszym stopniu przetworzone od błyskawicznych. Są również trochę cieńsze od płatków zwykłych, dzięki czemu szybciej je można ugotować.

Płatki owsiane zwykłe – są najmniej przetworzone ale za to i najtwardsze. Dzięki mniejszej obróbce posiadają większe wartości odżywcze.

Moje propozycje z płatkami owsianymi na śniadanie:

platki-owsiane-przepis

owsianka z bananem i figą

owsianka z jabłkiem

placki owsiane z jabłkiem i cynamonem

domowa granola

Coś słodkiego na deser:

owsiane muffinki z jabłkiem i cynamonem

Z płatków owsianych można zrobić  naprawdę dużo ciekawych przepisów.

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social Media

Informacje o nowych wpisach i aktualnościach prosto na Twój e-mail:


blogi kulinarne

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów

zBLOGowani.pl